1.1 RUKUN
NIKAH DAN SYARAT-SYARATNYA
Rukun nikah adalah seperti berikut
(a)Bakal suami
(b)Bakal isteri
(c)Wali
(d)Dua orang saksi
(e)Ijab dan qabul
Setiap rukun nikah tersebut mempunyai
syarat-syarat tertentu.Di bawah ini akan membincangkan syarat-syarat bagi
setiap rukun tersebut.
1.1.1
BAKAL SUAMI /
ISTERI
Lelaki
dan perempuan yang ingin berkhawin mesti memenuhi syarat seperti yang
dinyatakan di bawah:
(a) Syarat bakal suami:.
(i)
Islam
(ii)
Lelaki
(iii)
Tidak beristeri
empat dalam satu masa
(iv)
Bukan dalam
ihram atau umrah
(v)
Bukan mahram
kepada perempuan yang ingin dikahwini
(b)Syarat
bakal isteri:.
(i) Islam atau ahli kitab
(ii) Perempuan
(iii) Bukan isteri orang
(iv) Bukan dalam ihram haji atau umrah
(vi)
Bukan
dalam tempoh iddah raj’ie
(vii)
Bukan mahram kepada lelaki yang ingin
dikahwini
1.1.2
WALI
Wali
nikah merupakan orang yang berkuasa megahwinkan seseorang perempuan.Terdapat
beberapa syarat menjadi seoarang wali
dalam perkhawinan ,iaitu:.
(a) Islam
(b) Lelaki
(c) Baligh
(d) Berakal
(e) Merdeka
(f) Tidak dalam ihram haji
(g) Tidak terhalang daripada membelanjakan
hartanya
Wali
nikah pula terbahagi kepada dua
(a) Wali nasab, iaitu mereka yang berkuasa
mengahwinkan seseorang perempuan mengikut keturunan.Terbahagi kepada dua,wali kujbi
dan wali bukan mujbir.
(b) Wali Hakim,iaitu mereka yang diberi kuasa
oleh pemerintah untuk mengahwinkan yang tiada wali atau walinya hilang
kelayakan
Jika sesorang ingin
berkhawin,beliau mesti mengambil wali nasab mengikut susunan keutamaan.Jika
wali tiada langsung atau tidak memenuhi syarat,barulah boleh berpindah kepada
wali hakim.
Susunan wali mengikut
nasab keutamaan adalah seperti berikut:.
(i)
Bapa
(ii)
Datuk
(iii)
Saudara lelaki
seibusebapa
(iv)
Saudara lelaki
sebapa
(v)
Anak saudara
lelaki daripada lelaki seibu sebapa sehingga keatas
(vi)
Anak saudara
lelaki daripada lelaki sebapa sehingga keatas
(vii)
Bapa saudara
seibu sebapa hingga keatas
(viii)
Bapa saudara
sebapa hingga keatas
(ix)
Anak lelaki
daripada bapa saudara seibu sebapa(sepupu)
(x)
Anak lelaki
daripada bapa saudara sebapa (sepupu)
Bapa dan datuk adalah
wali mujbir , sementara bakinya adalh wali bukan mujbir.Wali mujbir merupakan
mereka yang boleh mengahwinkan anak gadis tanpa persetujuannya.Namun ,kuasa
mereka bukan lah mutlak.Ini kerana terdapat syarat-syarat yang perlu dipatuhi
jika ingin mengahwinkan anaknya.
Syarat-syaratnya
ialah:.
(a)
Anak itu masih
gadis,bukannya janda
(b)
Bakal suami
sekufu dengan anaknya,iaitu setaraf dari segi keturunan,pendidikan,pekerjaan
dan sebagainya
(c)
Bakal suami
bukan daripada orang yang sukar untuk bergaul seperti lelaki buta atau uzur
(d)
Tiada permusuhan
yang jelas antara wali mujbir dengan anak gadisnya
(e)
Tiada permusuhan
antara anak gadis dengan bakal suaminya
Jika wali mujbir
melanggar syarat tersebut,hukum perkahawinan adalah sah.Namun,perbuatan wali
tersebut adalah haram dan berdosa(AL-syarbini1978).Wali nasab adalah berbeza
dengan wali hakim.Jadual 1.2 berikut menjelaskan perbezaan tersebut:.
WALI
NASAB
|
DARI
SEGI
|
WALI HAKIM
|
Orang
yang berkuasa mengahwinkan seseorang perempuan mengikut keturunan
|
maksud
|
Orang
yang diberi kuasa oleh pemerintah untuk mengahwinkan perempuan yang tiada
wali
|
Bapa
dan datuk
|
contoh
|
Kadi
dan imam
|
Wali
mujbir boleh memaksa gadis untuk berkhawin
|
kuasa
|
Tidak
boleh paksa sesiapa untuk berkahwin
|
Seperti yang disebutkan
di atas ,kuasa mengahwinkan seorang perempuan hanya boleh berpindah kepada wali
hakim atas beberapa sebab tertentu.Berikut adalah sebab-sebabnya:.
(a)
Tidak terdapat
wali nasab mengikut susunan
(b)
Wali tidak dapat
dikesan atau tidak diketahui hidup atau mati
(c)
Wali tinggal
jauh lebih dua merhala dan tidak dapat di hubungi
(d)
Wali dalam
tahanan
(e)
Wali dalam ihram
atau umrah
(f)
Wali enggan
mewalikan perempuan itu tanpa sebab uang munasabah mengikut hukun syarak
1.1.3
SAKSI
Perkahwinan
memerlukan dua orang saksi yang melihat akad nikah itu berlangsung.Saksi
diperlukan untuk menjamin sesuatu perkhawinan itu sah dan dapat megelak
daripada berlakunta fitnah.Mereka boleh memberi keterangan sekiranya berlaku
pertikaian berhubung dengan kesahan majlis akad nikah tersebut.
Seseorang
yang ingin menjadi saksi mestilah memenuhi syarat tersebut,iaitu:
(a) Islam
(b) Lelaki
(c) Baligh
(d) Berakal
(e) Adil,iaitu
tidak melakukan dosa besar
(f) Sempurna
pancaindera,iaitu tidak buta,pekak,atau bisu
(g) Memahami
lafaz ijab dan qabul
1.1.4
IJAB DAN QABUL
Ijab
dan qabul adalah akad nikah.Perkahwinan dianggap sah apabila diakadkan oleh
wali atau wakilnya dan dipersutujui oleh bakal suami atau wakilya.
Ijab
adalah lafaz yang diucapkan oleh wali.Contonhya,wali atau wakil wali berkata.
“Aku
nikahkan engkau dengan fulan bin fulan dengan mas kawin rm100 tunai”.
Qabul
pula adalah jawapan penerimaan yang diucapkan oleh bakal suami contohnya:.
“Aku
terima nikahnya fulan binti fulan dengan mas kawin rm100 tunai”
Ijab
biasanya mendahului qabul.Namun ,sah akad jika menyebut qabul dahulu.Ijab dan
qabul mempunyai syarat-syarat,iaitu:.
(a) Ijab
dilafazkan oleh wali atau wakilnya,sementara qabul dilafazkan oleh bakal suami
atau wakilnya
(b) Lafaz
ijab dan qabul mestilah disebut dengan jelas
(c) Ijab
dan qabul berlaku dalam satu majlis
(d) Ijab
dan qabul tidak diselangi diam yang lama atau perkataan yang tidak berkaitan
(e) Ijab
dan qabul tidak dibataskan dengan tempah masa
(f) Bahasa
yang digunakan jelas difahami oleh wali,suami,dan dua orang saksi.
RUJUKAN
1.‘Ali As’ad.(1988).Fath
al-Mu’in.Klang:Klang Book Centre
2.Abu Bakar al-Jaza’ri
.(1994).Minhaj Al-muslim.Madinah:Maktabah al-ulum al-hakim
3.Al-sayyid
sabiq.(1983),Fiqh al-sunnah.Beirut:Darul al-fikr
4.Haron Din.(1988).Manusia
dan Islam.Kuala lumpur:Percetakan Watan
5.Muhammad Uthman
al-Khusht.(t.t). Fatawa al- Mar’ah al-Muslim. Kaherah:Maktabat al-quran
6.Mustafa al-Khin
.Mustafa al-Bugha, ‘Ali al-Shurbaji. (1987). Al-Fikh al-Manhaji.Damsyik
:Matba’ah-sobah
7.Taqiuddin al-Husaini
.(1992). KIfayah ala-Akhyar fi Gahyah.Beirut:Dar al-Khair
by : emily christina dan nurul fadzillah
No comments:
Post a Comment