Pengertian Khitbah
Khitbah adalah
mengungkapkan keinginan untuk menikah dengan seseorang perempuan tertentu
dengan cara memberitahu perempuan yang menjadi pilihannya untuk dijadikan
isteri serta dikhabarkan juga kepada walinya.
Khitbah boleh
berlaku dengan cara si lelaki yang berkeinginan terhadap perempuan tersebut
berjumpa secara langsung dengan walinya untuk menyatakan hasratnya itu,atau pun
boleh juga melalui perantaraan keluarga.Jika si perempuan atau keluarga
bersetuju,maka khitbah tersebut adalah sah.
Manakala di dalam hadith Nabi junjungan, Nabi Muhammad SAW, Baginda ada juga menyebut akan perihal pertunangan. Dari Ibn Umar, Rasulullah SAW bersabda bahawasanya, “Tidak boleh meminang seorang atas pinangan saudaranya sehingga yang meminang sebelumnya itu meninggalkan pinangannya atau diizinkan baginya”[5].
Dari Abu Hurairah, beliau berkata, pernah aku duduk berdekatan dengan Baginda. Lalu datang kepada Baginda seorang lelaki, maka diceritakan bahawa lelaki tersebut akan mengahwini seorang perempuan dari kaum Ansar. Baginda bertanya “Sudahkah kamu melihat rupanya?”. Lelaki itu menjawab “Belum”. Maka Baginda menyuruh lelaki tersebut agar melihat perempuan yang ingin dikahwininya terlebih dahulu.
Baginda SAW juga pernah memberi nasihat kepada Mughirah bin Syu’ban yang ingin meminang seorang perempuan. Maka Baginda menasihatinya agar melihat perempuan itu terlebih dahulu. Sabda Baginda “Lihatlah dia terlebih dahulu agar nantinya kamu boleh hidup bersama lebih selesa dalam rumahtangga”.
Hikmah Khitbah
1.Sebagai pendahuluan perkahwinan
2.Satu cara yang membolehkan kedua-dua pihak
saling kenal mengenali.
3.Sebagai satu cara untuk mempelajari akhlak,tabiat
dan kecenderungan masing-masing.
4.Adanya khitbah membolehkan kedua-dua pihak
merasa tenteram bahawa kedua-duanya akan hidup bersama dengan
selamat,aman,bahagia,tenang dan penuh rasa cinta apabila berkahwin.
Macam-macam Khitbah
1.Khitbah diungkap secara terang-terangan
Contoh :(Seorang lelaki melafazkan kata-kata ini
kepada seorang perempuan.”Saya ingin menikahi si fulanah”.
2.Bentuk khitbah seterusnya dilakukan secara
implisit atau dengan sindiran dan indikasi
Contoh :(Seorang lelaki berbicara dengan seorang
perempuan,seperti “Kamu sangat layak untuk dinikahi”,atau,“Orang yang mendapat
kamu tentu beruntungkan?”,atau juga “Saya sedang mencari wanita yang sehaluan
dengan saya”,dan semaksud dengannya.
Khitbah Perempuan Yang Telah
Dikhitbah
Hukumnya haram mengkhitbah perempuan yang telah
dikhitbah oleh orang lain.Ini berdasarkan ijma’ ulama yang mengharamkan khitbah
kedua setelah jelas sahnya khitbah
pertama serta orang yang pertama itu tidak mengizinkan khitbah yang kedua itu
dan khitbahnya tidak dibatalkan.Hal ini,jika khitbah kedua tetap berlaku dan
disusuli pernikahan,maka sepakat ulama mengatakan ,dia telah melakukan
maksiat.Ini berdasarkan sabda Rasulullah saw :
نهى أَن يبيع
الرجل على بيع أخيه، وأن يخطب على خطبة أخيه حتى يترك الخاطب قبله أو يأذن له الخاطب
.
Maksudnya :”Nabi melarang seorang lelaki menjual
barang yang sudah dijual kepada saudaranya.Juga melarang mengkhitbah
(perempuan) yang telah dikhitbah oleh saudaranya,sehingga orang lelaki yang mengkhitbah
sebelumnya membatalkan khitbahnya,atau mengizinkannya untuk mengkhitbah”.(HR
Imam Bhukhari).
Antara hikmah larangan tersebut adalah :
1.Kerana hal tersebut menyakitkan hati orang
yang pertama mengkhitbah.
2.menimbulkan permusuhan.
3.muncul rasa dengki-mendengki dalam hati.
Walau bagaimana pun,sekiranya khitbah pertama
masih dalam musyawarah,mengikut pendapat yang paling rajih mengatakan tidak
haram sekiranya khitbah kedua dijalankan.Manakala menurut madzhab hanafi hukum
khitbah kedua itu adalah makruh,ini berdasarkan hadis tersebut di atas yang
mana melarang mengkhitbah perempuan yang telah dikhitbah.Begitu juga dengan
jumhur ulama memperbolehkan khitbah kedua.Namun, hal ini diperbolehkan
sekiranya orang yang hendak mengkhitbah belum mengetahui bahawa perempuan telah
dikhitbah oleh orang lain sebelumnya.
Kriteria-kriteria Perempuan
Yang Hendak Dikhitbah
Beragama islam dan
berakhlak adalah aspek penting dalam mencari pasangan hidup.Namun,antara
keinginan lain yang sering mempengaruhi manusia,seperti harta,kecantikan,dan
lain-lain lag yang bersifat kebendaan dan sementara.Ini berdasarkan sabda
Rasulullah saw :
تنكح المرأة لأربع لمالها و لحسبها و لجمالها و لدينها ،
فظفر بذات الدين تربت يداك .
Ertinya : “Nikahilah perempuan itu kerana empat
perkara : kerana harta,keturunan,kecantikan dan agamanya.Maka pilihlah
perempuan yang memiliki agama.Jika tidak demilian maka kamu akan tertimpa
kerugian dan kefakiran.”
Hadis ini menerangkan bahawa keempat-empat aspek
ini adalah yang utama menjadi penilaian lelaki,dan penialaian yang terakhir
adalah agamanya,Rasulullah saw memerintahkan mereka supaya memilih calon isteri
adalah kerana agama dan bukan yang tiga itu.
Kriteria-kriteria perempuan yang hendak
dikhitbah menurut madzhab Syafi’iyah dan Hanbali dan lainnya,anjuran mereka
adalah :
1 – Beragama,ini berdalilkan hadis Rasulullah
saw :
تنكح المرأة لأربع لمالها و لحسبها و لجمالها و لدينها ،
فظفر بذات الدين تربت يداك .
Ertinya : “Nikahilah perempuan itu kerana empat
perkara : kerana harta,keturunan,kecantikan dan agamanya.Maka pilihlah
perempuan yang memiliki agama.Jika tidak demilian maka kamu akan tertimpa
kerugian dan kefakiran.”
2 – Perempuan yang masih anak dara,Sebagaimana
Hadits Nabi saw :
فهلا بكرا تلاعبها وتلاعبك ؟.
Ertinya : “Hendaklah kamu nikahi anak dara yang
dapat kamu permainkan dan dia pun
mempermainkanmu.”
3 – Perempuan yang subur yang berpotensi dapat
melahirkan ramai anak.
4 – Perempuan yang berasal dari keluarga yang
baik agar zuriat yang dilahirkan juga baik.
5 – Hendaklah perempuan itu cantik kerana ia
dapat membuat jiwa tenang,dapat menundukkan pandangan dan nikmat cinta itu
dapat dirasa dengan sempurna.
6 – Sebolehnya bakal isteri itu bukan kerabat
terdekat agar silaturrahim antara keluarga itu menjadi meluas.
7 – Hendaklah tidak melebihi dari seorang
perempuan kerana ia dapat menjaga kesucian diri yang demiian berkemungkinan
boleh terjerumus kea rah perkara haram.Frman Allah S.W.T. :
129.
dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun
kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu
cenderung Dengan melampau (berat sebelah kepada isteri Yang kamu sayangi)
sehingga kamu biarkan isteri Yang lain seperti benda Yang tergantung (di
awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (Keadaan Yang pincang itu), dan
memelihara diri (daripada perbuatan Yang zalim), maka Sesungguhnya Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Perempuan Yang Dibolehkan
Dikhitbah
Terdapat dua syarat yang membolehkan dikhitbah
perempuan tersebut :
1 – Perempuan yang tidak diharamkan oleh
syariat untuk dinikahi,yaitu bukan mahram sendiri yang haram berkahwin
dengan mereka contoh saudara perempuan,ibu,saudara-saudara perempuan
isteri,isteri orang lain dan lain-lain lagi yang dihalang oleh syariat untuk
dinikahi.
2 – Hendaklah perempuan itu tidak dikhitbah
oleh orang lain.Ini kerana tidak boleh hukumnya mengkhitbah perempuan yang
telah dikhitbah.Sabda Rasulullah s.a.w. :
لا يخطب أحدكم على خطبة أخيه حتى يترك الخاطب قبله أو يأذن
Ertinya : “Janganlah salah seorang di antara kamu mengkhitbah perempuan
yang telah dikhitbah oleh saudaranya,sampai dia meninggalkan atau dia telah
member izin”.
Berdasarkan hadis diatas dan seumpama dengannya yang menunjukkan
larangan,jadi hukumnya adalah haram sekiranya berbuat demikian.Ini kerana perbuatan
tersebut boleh menyakitkan seseorang.Namun,jika khitbah itu tetap juga
berlaku,menurut jumhur ulama,pernikahannya adalah sah,akan tetapi kedua-duanya
berdosa atas perbuatan mereka.
Menurut pandangan Malik dan Dawud, mengatakan pernikahan tersebut tidak
sah,kerana hal ini dilarang sama seperti nikah syighar yaitu kahwin secara
pertukaran atau barter.Di sisi madzhab maliki mengatakan jika perkara itu
sampai ke dewan hakim,lalu si lelaki tersebut mempunyai bukti akad nikah yang
sah,maka dia wajib membatalkan
pernikahan tersebut dengan thalaq ba’in sebelum terjadi hubungan suami
isteri
.
Ukuran Yang Dibolehkan Untuk
Dilihat
Kebanyakan ahli
fekah berpendapat bahawa seorang lelaki yang hendak mengkhitbah,dibolehkan
melihat perempuan yang ingin dikhitbah terlebih dahulu akan tetapi yang
dibenarkan hanyalah wajah dan telapak tangan sahaja.
Pendapat Iman
Hanifah pula membolehkan untuk melihat kedua telapak kaki perempuan yang hendak
dikhitbah.Menurut Ulama Hambali pula membolehkan melihat anggota badan yang tampak,anggota
tersebut ada enam,yaitu wajah,leher,tangan,telapak kaki,kepala dan betis.
Waktu Dan Syarat Melihat
Menurut madzhab
syafi’iyah,hendaklah si lelaki melihat perempuan tersebut sebelum dilaksanakan
khitbah.Ia hendaklah dilakukan dalam keadaan perempuan sembunyi-sembunyi tanpa
diketahui perempuan dan keluarganya yang bertujuan menjaga harga diri perempuan
dan keluarganya.
Manakala menurut
madzhab malikiah,boleh melihat wajah dan kedua telapak tangan calon isteri
sebelum akad nikah.Tujuannya agar si lelaki mengetahui hakikat keadaan calon
isterinya tersebut,baik ia dilakukan secara langsung oleh si lelaki ataupun
hanya diwakilkan sahaja.Akan tetapi ia bukanlah bertujuan untuk
bersenang-senang dengan melihat perempuan tersebut kerana hukumnya adalah sama
dengan hokum melihat aurat.
Lelaki yang mengemukakan hasrat untuk bertunang.
Lelaki tersebut wajiblah seorang yang berakal dan juga beragama Islam. Hal ini kerana tidak sah akad nikah nanti oleh calon suami yang gila ataupun yang masih di bawah umur. Adalah juga haram bagi lelaki yang bukan Islam mengahwini perempuan yang beragama Islam dan begitu juga sebaliknya.
Lelaki tersebut mestilah lelaki yang telah berusia akhil baligh, yang bertanggungjawab, yang beriman serta bertaqwa kepada Allah SWT. Lelaki yang berilmu serta rajin berusaha insyaAllah dapat mendidik keluarganya suatu hari nanti dan seterusnya dapat membimbing mereka ke jalan yang diredhai Allah SWT.
Lelaki tersebut harus pasti orangnya[6]. Hal ini adalah kerana terdapat ramai orang yang mempunyai nama yang sama, bahkan juga ber-bin-kan nama ayah yang serupa juga. Jika lelaki tersebut mempunyai adik beradik lelaki yang ramai, maka sewaktu upacara pertunangan itu, haruslah menyatakan dan menjelaskan yang mana calon suami kepada perempuan yang bakal ditunangkan, sebaik-baiknya menyebut nama penuh lelaki tersebut.
Lelaki tersebut hendaklah seorang lelaki yang tidak mempunyai isteri seramai 4 orang. Jika lelaki tersebut ingin juga meminang seorang perempuan, walhal dia sudah beristeri empat, maka seharusnya dia menceraikan salah seorang isteri-isterinya. Di dalam agama Islam, seorang lelaki hanya boleh dibenarkan mempunyai seramai 4 orang isteri.
Lelaki tersebut harus mempunyai pengetahuan bahawa perempuan yang bakal bertunang dengannya adalah halal baginya iaitu tiada larangan bagi lelaki tersebut untuk menikahinya[7]. Penjelasan mengenai perempuan yang dilarang untuk dinikahi akan dijelaskan di dalam “Perempuan yang akan ditunangkan” di bawah.
by : wan azlan dan aliyuddin fikri
No comments:
Post a Comment