Jenayah dalam bahasa Arab disebut dengan
perkataan al-Jinayah atau al-Jarimah. Perkataan al-Jinayah
ditakrifkan sebagai segala bentuk tindakan yang dilarang dan merosakkan, samada
tindakan itu ke atas badan, harta atau sebagainya. Al-Mawardi mentakrifkan
jenayah sebagai segala bentuk kesalahan menurut Syariah yang boleh dihukum
berdasarkan hukum Allah samada ia adalah qisas, hudud atau ta’zir.[1]
Takrif ini cuba
membezakan kesalahan yang boleh dihukum dengan kesalahan yang tidak boleh
dihukum oleh pemerintah. Ini menjadikan skop jenayah adalah besar kerana semua
kesalahan yang boleh dihukum oleh pemerintah menurut syara’ dianggap sebagai
jenayah.
Islam menganggap jenayah satu kesalahan yang
mesti dihukum kerana ia melanggar hak Allah dan hak manusia atau makhluk lain. Islam memandang tinggi kemuliaan agama, nyawa, akal, harta dan maruah.
Pencabulan kepada lima perkara ini adalah jenayah yang perlu dihukum. Untuk
menjadikan sesuatu tindakan itu dianggap jenayah, ia perlu memenuhi
elemen-elemen berikut:[2]
a. Elemen perundangan iaitu peruntukan yang jelas melarang
tindakan jenayah itu dan menjadikannya sebagai kesalahan yang boleh dihukum.
b. Elemen tindakan iaitu melakukan tindakan yang menjadi
kesalahan itu
c. Elemen kelayakan iaitu melihat kepada umur, keupayaan,
dan tanggungan penjenayah berkenaan
Undang-undang
Islam membahagikan jenayah kepada tiga pembahagian utama berasaskan kepada
hukuman yang dikuatkuasakan, iaitu seperti berikut:
a. Qisas dan diyat iaitu hukuman berkaitan dengan hak
individu mangsa atau walinya. Umpamanya setelah hakim mendapati seseorang itu
bersalah kerana membunuh, wali mereka boleh memilih samada untuk meneruskan
hukuman qisas atau menggantikannya dengan diyat atau memaafkannya.
b. Hudud iaitu hukuman yang berkaitan dengan hak Allah yang
telah ditetapkan dengan jelas di dalam al-Quran dan Sunnah. Hudud melibatkan
kesalahan zina, qazaf, mencuri, hirabah, minum arak, dan murtad. Hukuman
hudud ini kekal dan tidak boleh diubah sehingga hari kiamat.
c. Ta’zir iaitu hukuman selain dari hudud dan qisas. Hukuman
bagi kesalahan dibawah qisas ini ditentukan oleh pemerintah atau hakim sesuai
dengan suasana, penjenayah, kesalahan dan faktor lain.
Berikut adalah
perbincangan secara mendalam bagi setiap pembahagian jenayah seperti yang telah
disebutkan
6.7.1
Qisas dan diyat
Qisas bermaksud pembalasan yang serupa atas
kejahatan yang dilakukan oleh penjenayah. Contohnya, bagi kesalahan bunuh
dibalas dengan hukuman mati, bagi kesalahan membutakan mata dibalas dengan hukuman
membutakan mata dan seumpamanya. Qisas berlaku dalam kes
pembunuhan dan kes kecederaan atas anggota badan
Pembunuhan (al-qatl)
Hukuman qisas
bagi kes pembunuhan adalah berasaskan firman Allah:
Terjemahan: Hai orang-orang
yang beriman, diwajibkan ke atas kamu qisas dalam kes pembunuhan, iaitu orang
merdeka dengan orang merdekan, hamba dengan hamba, wanita dengan wanita. Maka
sesiapa yang mendapat pengampunan dari sudaranya hendakla9yang memaafkan)
mengikuti dengan cara yang baik dan hendaklah (yang dimaafkan) membayar (diat)
kepada yang memberi maaf dengan baik juga. Yang demikian itu satu keringanan
dari Tuhan kamu dan satu rahmat, sesiapa yang melampaui batas selepas itu ,
maka baginya seksaan yang amat pedih. Dan pada Qisas itu ada (jaminan penerusan)
hidup, hai orang-orang yang berakal, supaya kamu bertaqwa.[3]
Kebanyakan ulama
membahagikan pembunuhan kepada tiga iaitu pembunuhan dengan sengaja (qatl
‘amd), pembunuhan serupa sengaja (qatl syibhu ‘amd) dan pembunuhan
tidak sengaja (qatl khata’). Setiap jenis pembunuhan ini dihukum dengan
hukuman yang berbeza.
1. Pembunuhan sengaja (qatl ‘amd)
Pembunuhan
sengaja ialah apabila seseorang itu dengan sengaja dan dengan niat untuk
mematikan seseorang hidup yang tidak halal dibunuh dengan menggunakan alat,
bahan atau cara yang kebiasaannya boleh membunuh. Pembunuhan sengaja
ini berlaku apabila memenuhi syarat berikut:
a. Tertuduh itu orang mukallaf, iaitu dewasa dan siuman.
b. Orang yang dibunuh itu adalah manusia yang masih hidup
dan tidak halal darahnya.
c. Alat, bahan atau cara yang digunakan itu kebiasaannya
boleh membunuh
d.
Pembunuhan itu dilakukan dengan
sengaja
e. Kematian mangsa itu adalah akibat dari tindakan tertuduh.
Setelah memenuhi
syarat di atas seseorang itu boleh didakwa, dan jika dia didapati bersalah,
hukuman qisas boleh dikenakan ke atasnya. Hakim seterusnya akan menyerahkan hak
qisas kepada wali kepada si mati. Wali mempunyai pilihan iaitu samada
melaksanakan qisas, menerima diyat atau memaafkannya.
2. Pembunuhan serupa sengaja (qatl syibhu amd)
Imam Syafie
mentakrifkan pembunuhan serupa sengaja ini sebagai ‘pembunuhan yang berlaku
dengan pukulan yang disengajakan, tetapi tersalah pada kesan pembunuhannya,
iaitu pukulan itu tidak bertujuan untuk membunuh tetapi ia menyebabkan
kematian. Imam Abu Hanifah pula mentakrifkan pembunuhan serupa sengaja sebagai
‘pembunuhan yang menggunakan selain dari besi tajam, buluh atau api atau yang
seumpamanya. Pembunuhan dengan tongkat, batu kecil atau besar dan
menenggelamkan dalam air adalah pembunuhan serupa sengaja.[4] Kedua-dua takrif ini berasaskan pendekatan berbeza. Takrif pertama melihat
kepada niat pembunuh sementara takrif kedua menekankan soal alat yang digunakan
untuk pembunuh. Takrif pertama lebih baik kerana ia lebih luas dan turut
mencakupi takrif yang dibuat oleh Imam Abu Hanifah. Ini kerana alat pembunuhan
yang digunakan menunjukkan niat pembunuh itu.
Hukuman bagi
pembunuhan serupa sengaja ini telah disebut di dalam satu Hadith iaitu
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Terjemahan: Ketahuilah bahawa
pembunuhan serupa sengaja dengan cemeti, tongkat atau batu padanya diat berat
iaitu seratus ekor unta dan 40 ekor daripadanya adalah unta betina yang berumur
dari enam hingga sembilan tahun, semuanya sedang bunting.
3. Pembunuhan tidak sengaja (qatl
khata’)
Pembunuhan tidak
sengaja adalah perbuatan yang menyebabkan kematian tetapi tidak dilakukan
dengan niat membunuh. Hukumannya adalah diyat sebanyak seratus ekor unta.
Hukuman diyat ini berasaskan firman Allah:
Terjemahan: Sesiapa yang
membunuh orang beriman dengan tidak sengaja maka dia perlu membebaskan seorang
hamba dan membayar diyat kepada keluarga si mati kecuali jika mereka (keluarga
si mati) memaafkannya.
Kesalahan mencederakan anggota badan
Kesalahan
mencederakan adalah tindakan yang melukakan, mencacatkan, atau menyakitkan ke
atas anggota atau mana-mana bahagian badan. Ia juga dibahagikan kepada
kecederaan dengan niat dan kecederaan tidak sengaja. Hukuman bagi
kecerderaan adalah seperti berikut:
a.
Qisas iaitu hukuman
kecederaan ke atas anggota yang dicederakan. Hukuman ini dikenakan ke atas
anggota yang mempunyai sendi-sendi dan dapat dipastikan persamaannya seperti
jari-jari tangan dan kaki, mata, telinga, hidung, tangan, kaki, kemaluan lelaki
dan gigi. Bagi anggota lain, hukumannya diganti dengan diat kerana
sukar untuk dipastikan persamaannya.[5] Hukuman
qisas ini dijatuhi ke atas kecederaan secara sengaja.
b. Diyat iaitu hukuman
gantirugi atau denda yang dikenakan sebagai gantirugi ke atas anggota badan
yang dipotong atau dilukakan oleh penjenayah. Diat dikenakan jika pesalah
melakukan kesalahan kecederaan tidak sengaja atau jika hukuman qisas tidak
dapat dijalankan dengan sebab-sebab tertentu seperti penjenayah sememangnya
cacat, atau mangsa telah memaafkannya dari pelaksanaan qisas. Kadar diyat ini
ditetapkan berasaskan anggota yang dicederakan contohnya 100 ekor unta bagi
anggota yang tunggal sepert lidah, kemaluan lelaki, 50 ekor unta pula didenda
bagi anggota kembar seperti telinga dan seterusnya. Kadar diyat juga boleh dikira berasaskan fungsi anggota tersebut seperti
100 ekor unta untuk kehilangan fungsi pendengaran dari kedua-dua telinga, dan
kehilangan fungsi menghidu dan seterusnya. Diyat juga boleh dilihat dari sudut
kadar luka umpamanya luka yang mengena daging setelah kulit (al-badhi’ah)
diyatnya 3 ekor unta, luka yang masuk dalam daging (al-mutalahimah)
diyatnya 4 ekor unta, luka yang mematahkan tulang (al-hasyimah) diyatnya
10 ekor unta dan seterusnya.
Tegasnya hukuman
qisas dalam kes pembunuhan dan kecederaan menunjukkan keadilan Islam iaitu memberikan
hukuman setimpal dan sama dengan kesalahan yang dilakukan. Hukuman ini akan
menjadikan penjenayah akan lebih takut untuk melakukan jenayah, baik jenayah
pembunuhan atau kecederaan. Qisas tertakluk kepada hak mangsa kecederaan atau
wali si mati kerana fitrah manusia yang inginkan sesuatu kejahatan yang
dilakukan ke atas diri seseorang atau keluarganya dibalas dengan seadilnya.
Cara ini dapat mengelakkan dari berlakukan permusuhan dan pertentangan
berlarutan akibat dari jenayah yang berlaku. Hukuman diyat pula membuktikan
betapa Islam mengutamakan hubungan kemanusiaan sesama anggota masyarakat. Sikap
bermaaf-maafan adalah satu perkara yang amat di alu-alukan bagi memadam dendam
yang berpanjangan.
6.7.2
Hudud
Hudud dari segi
bahasa bermaksud sempadan, had, halangan atau sekatan. Dari sudut istilah pula
bermaksud hukuman yang tidak boleh dipinda yang ditetapkan oleh Allah dalam
Al-Quran dan Sunnah. Hudud dianggap sebagai hak Allah, dan hukumannya tidak
boleh diubah, dipinda, ditambah atau dikurangkan oleh badan perundangan,
pemerintah atau hakim.
Terdapat enam
kesalahan hudud yang disepakati oleh semua ulama, iaitu:
a.
Zina
b. Qazaf (Menuduh seseorang melakukan zina tanpa saksi)
c.
Mencuri
d.
Hirabah (rompakan)
e.
Minum arak
f.
Murtad
Kesalahan lain yang tidak disepakati oleh
para ulama adalah pemberontakan (al-baghyu), liwat, hubungan sex dengan
haiwan, sihir, lari dari medan
perang, dan beberapa kesalahan lagi.
1. Zina
Zina adalah persetubuhan antara seorang
lelaki dengan seorang wanita yang bukan pasangan suami isteri. Zina adalah
perbuatan keji yang diharamkan. Semua persetubuhan di luar perkahwinan adalah
zina kecuali dalam kes wat’i syubhah iaitu persetubuhan yang dilakukan
oleh seorang lelaki dengan seorang perempuan yang disangka adalah isterinya
yang sah sedangkan perempuan tersebut adalah orang lain. Wat’i syubhah
juga berlaku apabila dia bersetubuh yang seorang perempuan kerana perkahwinan
yang disangkakan sah sedangkan perkahwinan itu adalah tidak sah.
Sesuatu kesalahan zina boleh disabitkan
melalui cara iqrar atau pengakuan penzina sendiri seperti yang berlaku
dalam kes Ma’iz bin Malik dan kes pengakuan zina oleh al-Ghamidiyah pada zaman
Rasulullah dan kes pengakuan zina anak kedua Sayyidina Umar bernama Ubaidillah
atau Abi Shamhah, ketika dia menjadi Khalifah. Menurut Abdul Rahman I. Doi,
kebanyakan hukuman hudud yang dijalankan pada zaman Rasulullah dan empat
Khulafa al-Rasyidin dijatuhi berasaskan kepada iqrar atau pengakuan.
Selain dari itu zina juga boleh disabitkan
melalui kesaksian empat orang saksi lelaki Muslim serta mukallaf dan adil.
Saksi itu juga menyaksikan kejadian zina iaitu kemaluan lelaki masuk ke dalam
kemaluan perempuan secara jelas serta mereka perlu memberikan kesaksian menggunakan perkataan
yang terus-terang bukan kiasan atau sindiran.
Hukuman zina adalah berbeza mengikut status
penzina. Penzina yang sudah berkahwin secara sah dan telah menikmati
persetubuhan dalam perkahwinan itu dikenali sebagai ‘muhsan’. Penzina
yang belum berkahwin atau sudah berkahwin tetapi belum merasai nikmat
persetubuhan dalam perkahwinan itu, pesalah itu dikenali sebagai ghairu
muhsan atau bukan muhsan. Hukuman mereka adalah seperti berikut:
a. Bagi penzina bukan muhsan hukumnya adalah sebat
sebanyak seratus kali sebatan. Hukuman bagi wanita yang mengandung ditangguhkan
sehingga tempoh penyusuan amat. Hukuman
bagi penzina yang sakit ditangguhkan sehingga dia sembuh. Rotan yang
digunakan tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil iaitu lebih kurang satu
meter panjang dan satu sentimeter garis pusat. Sebatan dibuat pada merata-rata
tubuh kecuali muka, kepala, dada dan kemaluan. Sebatan mesti dilakukan secara
sederhana iaitu pegawai yang menjalankan hukuman tidak boleh mengangkat rotan
itu tinggi hingga ke paras kepalanya. Pesalah dihukum dengan memakai pakaian yang
nipis menutup aurat. Jika semasa sebatan dilakukan, pesalah itu didapati tidak
mampu menerima sebatan, maka atas pengesahan pegawai perubatan, sebatan itu
perlu ditangguhkan sehingga pesalah itu sembuh kembali. Bagi hukuman yang sabit
dengan iqrar atau pengakuan, pesalah boleh menarik balik iqrarnya
ketika hukuman dijalankan.
Hukuman ini adalah ketetapan Allah berasaskan firmanNya:
Terjemahan: Penzina wanita dan penzina lelaki hendaklah disebat dengan
seratus kali sebatan dan janganlah perasaan belas kepada kedua-duanya
menghalang kamu dalam menegakkan agama Allah, jika sekiranya kamu beriman
dengan Allah dan hari akhirat.[6]
b. Bagi penzina muhsan, hukumannya adalah rejam
dengan batu yang sederhana besar sehingga mati. Hukuman dilakukan secara
terbuka dan disaksikan oleh orang-orang
Islam. Hukuman bagi wanita yang mengandung dan orang sakit juga ditangguhkan
seperti dalam kes penzina bukan muhsan. Pesalah dikenakan pakaian yang menutup
aurat. Bagi pesalah yang sabit kerana iqrar, mereka boleh menarik balik iqrar
ketika hukuman berjalan.
Hukuman rejam ini adalah ketetapan Allah seperti yang termaktub di dalam
Sunnah Nabi S.A.W. di antaranya:
1)Terjemahan: Dari Abi Hurairah r.a.: Seorang lelaki datang menemui
Rasulullah s.a.w. ketika baginda sedang berada dalam masjid. Dia memanggil Nabi
lalu berkata: Ya Rasulullah, saya telah berzina. Rasulullah tidak memandangnya,
memalingkan diri daripadanya. Orang itu mengulangi kata-kata itu sehingga empat
kali. Maka setelah ia mengaku sebanyak empat kali, Nabi memanggilnya dan
berkata: Adakah awak gila? Dia menjawab: Tidak. Rasulullah bertanya: Adalah
engkau muhsan? Dia menjawab: Ya. Maka Rasulullah besabda: Bawalah dia dan
rejamkanlah dia, maka kami pun merejamnya.[7]
2)Terjemahan: Tidak halal darah seorang muslim kecuali karana salah satu
dari tiga perkara: kafir sesudah beriman, berzina sesudah ihsan (muhsan),
membunuh nyawa bukan kerana nyawa (qisas)
Hukuman zina
hanya dikenakan jika ia dilakukan secara sukarela. Jika ia dilakukan secara
paksa atau dirogol maka ia dikecualikan dari hukuman. Islam mengharamkan zina
dan mengenakan hukuman keras ke atas pelakunya kerana zina adalah perbuatan
yang sangat jijik yang boleh meruntuhkan institusi kekeluargaan dan moral
masyarakat.
2. Qazaf
Qazaf bermaksud
membuat tuduhan zina terhadap seorang Islam yang akil baligh dan dikenali
sebagai seorang yang bersih dari perbuatan zina tanpa dibuktikan dengan empat
orang saksi. Qazaf boleh berlaku dengan membuat kenyataan secara jelas seperti
mengatakan seseorang itu telah berzina, atau dengan cara tersirat seperti
menyatakan bahawa seseorang itu bukan anak atau bukan bapa kepada seseorang
yang tertentu.
Orang yang melakukan qazaf disebat dengan 80 kali sebatan kecuali jika dia
dapat membawa 4 orang saksi yang dapat mensabitkan kesalahan orang yang
dikatakan berzina tadi dengan kesalahan zina. Hukuman ini berasaskan kepada
kepentingan kehormatan dan maruah di kalangan masyarakat. Ia juga untuk
memastikan tidak ada sebarang tuduhan zina yang dibuat tanpa asas yang kukuh,
kerana tuduhan zina itu suatu yang amat memalukan dan boleh memporak-perandakan
keharmonian keluarga.
Hukuman hudud ke
atas pesalah qazaf adalah satu ketetapan Allah berasaskan firmanNya:
Terjemahan: Dan orang-orang yang
menuduh wanita-wanita yang muhsanat(baik) dan kemudian mereka gagal membawa
empat orang saksi, maka sebatlah mereka dengan lapan puluh sebatan…[8]
3. Mencuri
Mencuri atau
sariqah ditakrifkan sebagai memindahkan dengan cara bersembunyi harta alih
daripada jagaan atau milikan tuannya tanpa persetujuan tuannya dan perbuatan
itu dilakukan dengan niat untuk menghilangkan harta itu daripada jagaan atau
milikan tuannya. Kecurian
apak berlaku apabila memenuhi syarat-syarat berikut:
- Nilai
harta yang dicuri itu mencukupi nisab iaitu ¼ dinar emas (9.36 gram emas)
atau tiga dirham perak.
- Harta
itu adalah bernilai menurut syara’, jadi mencuri arak, dadah dan
seumpamanya tidak dikenakan hukuman hudud.
- Harta
yang disimpan itu berada di tempat yang sesuai iaitu pemiliknya mengambil
langkah yang wajar untuk menjaga harta itu
- Tertuduh bukan pemilik penuh ke
atas harta itu
- Kesalahan itu tidak dilakukan
dalam keadaan amat mendesak, seperti perang, kebuluran, penyakit dan
bencana lam
- Pencuri itu bukan keluarga
pemilik barang
- Tuan punya harta tidak
menafikan tentang kecurian itu walau pun pesalah mengakuainya
Hukuman bagi
kesalahan mencuri adalah potong tangan kanan iaitu di bahagian pergelangan
tangan pada sendi yang menyambungkan tapak tangan dengan lengan. Bagi kesalahan
kedua, dikenakan hukuman potong kaki kiri dipergelangan buku lali iaitu di
bahagian tengah kaki, manakala tumit kaki masih boleh digunakan untuk berdiri
atau berjalan. Hukuman ini berasaskan firman Allah:
Terjemahan: Pencuri lelaki dan pencuri wanita, maka hendaklah dipotong
tangan kedua-duanya sebagai balasan atas apa yang mereka lakukan dan sebagai
pengajaran yang dapat mencegah dari Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi
Maha Bijaksana.[9]
4. Hirabah
Hirabah adalah perbuatan merampas harta orang lain dengan
kekerasan atau ugutan oleh seseorang atau kumpulan yang bersenjata atau alat
yang boleh digunakan sebagai senjata. Rompakan adalah satu jenayah yang besar
dan bahaya. Oleh itu hukuman yang dikenakan ke atas mereka mestilah berat dan
keras. Berbeza dengan pemberontakan, jenayah hirabah ini tidak dilakukan untuk
tujuan politik tetapi semata-mata untuk merampas harta dan merosakkan keamanan
negara. Hukuman hirabah ini berasaskan firman Allah:
Terjemahan: Sesungguhnya balasan orang-orang yang yang memerangi Allah dan
Rasulnya dan berbuat kerosakan di atas muka bumi ini adalah agar mereka dibunuh
ataudisalib atau dipotong tangan dan kaki mereka secara bersilangatau dibuang
negeri…
Berdasarkan ayat
ini, terdapat percanggahan pendapat ulama berkaitan dengan hukuman kesalahan
hirabah. Al-Quran menyebut tiga bentuk hukuman iaitu: hukuman mati, hukuman
salib, hukuman potong tangan serta kaki secara bersilang dan buang negeri. Kebanyakan ulama
menghuraikan hukuman hirabah seperti berikut:
a.
dihukum bunuh dan selepas itu
disalibkan jika mangsa jenayah itu dibunuh dan hartanya atau harta orang lain
diambil
b.
dihukum bunuh sahaja jika mangsa
jenayah itu dibunuh dengan tiada sebarang harta diambil
c. dihukum potong tangan kanan dan kaki kiri, jika harta
diambil tanpa menyebabkan kematian atau
kecederaan mangsa
d. hukuman buang negeri bagi pesalah yang hanya mengganggu
lalu-lintas sahaja
5. Syurb atau Meminum arak
Syurb di sini membawa maksud meminum arak atau sebarang
minuman yang memabukkan. Arak adalah ibu segala kejahatan dan ia boleh
mendorong kepada jenayah-jenayah lain. Hukuman bagi peminum arak adalah sebatan
sebanyak 40 kali. Ada ulama yang menetapkan sebatan sebanyak 80 kali. Kedua-dua
pendapat ini berasaskan hadith berikut:
Terjemahan: Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. bahawa seorang
peminum arak telah dibawa ke hadapan Rasulullah s.a.w. maka baginda memukulnya
dengan pelepah tamar sebanyak 40 kali. Kata Anas: begitulah juga dilakukan oleh
Khalifah Abu Bakar. Apabila zaman Khalifa Umar, beliau bermesyuarat bersama
para sahabat lalu Abdul Rahman bin Auf berkata bahawa, sekurang-kurangnya hukum
hudud itu adalah 80 kali sebatan. Lalu Umar mengarahkan hukuman 80 kali
sebatan.[10]
Hukuman hudud ini
dikenakan kalau peminum itu meminumnya dengan sengaja dan mengetahui minuman
tersebut adalah arak. Tiada bukti yang menunjukkan Rasulullah Sallallahu
'Alaihi Wasallam menetapkan alat-alat tertentu untuk menyebat peminum arak.
Kadang-kadang baginda menyebat dengan selipar, kadang-kadang dengan pelepah
tamar, kadang-kadang dengan rotan dan kadang-kadang dengan tangan dan selipar.[11] Kaedah merotan dengan alat yang berbeza-beza ini menunjukkan betapa
hukuman undang-undang Islam tidaklah bersifat kasar dan keras seperti yang
didakwa. Ia jauh berbeza dengan cara sebatan yang digunakan dalam sistem
hukuman yang diperkenalkan oleh undang-undang Barat. Fakta ini menunjukkan
bahawa tujuan terpenting hukuman ini adalah untuk mendidik dan memberi
peringatan kepada pesalah tadi, bukan untuk menyeksa dan menyakitkannya. Apa
yang penting undang-undang Islam boleh menimbulkan rasa gerun kepada rakyat
agar tidak melakukan sebarang jenayah.
6. Riddah
Riddah atau irtidad adalah kesalahan yang dilakukan oleh
seseorang Islam yang mukallaf dengan membatalkan Islam dan imannya iaitu keluar
dari agama Islam samada dengan perkataan, atau perbuatan. Orang yang keluar
dari agama itu disebut sebagai murtad. Jenayah adalah satu kesalahan
yang besar terhadap agama, kerana ia menunjukkan satu penghinaan terhadap agama
dan kepada Allah.
Hukuman bagi kesalahan riddah adalah dibunuh sehingga
mati setelah diberi peluang bertaubat selama beberapa hari. Hukum ini
berdasarkan beberapa dalil antaranya:
1) Terjemahan Hadith: Dari Ibn Abbas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia[12]
2) Terjemahan Hadith: Dari Ibn Mas’ud r.a, bahawa Rasulullah s.a.w. telah
bersabda: Tidak halal darah seorang muslim kecuali dalam salah satu dari tiga
perkara: kafir sesudah beriman, berzina sesudah muhsan dan membunuh jiwa tanpa
jiwa.[13]
3) Terjemahan Hadith: Dari Abu Burdah bahawa Mu’az bin Jabal datang menemui
Abu Musa Al-Asya’ai di Yaman, didapati ada seorang lelaki di sebelahnya. Mu’az
bertanya: Apa ini? Abu Musa menjawab: (Dia) seorang Yahudi memeluk Islam
kemudiannya dia kembali menjadi Yahudi, dan kami menghendaki dia kembali kepada
Islam semenjak- perawi berkata: aku kira – dua bulan. Kata Mu’az: Demi Allah
aku tidak akan duduk sebelum, kamu penggal lehernya, lalu orang itu pun
dipenggal lehernya. Mu’az berkata: Allah dan RasulNya memutuskan bahawa sesiapa
yang murtad dari agamanya hendaklah kamu membunuhnya, atau baginda bersabda:
Sesiapa yang menukar agamanya hendaklah kamu membunuhnya.[14]
6.7.3
Ta’azir
Ta’zir adalah hukuman yang tertakluk kepada
budi bicara pemerintah, badan perundangan atau hakim kerana hukuman bagi
kesalahan ini tidak disebut di dalam al-Quran atau Sunnah. Skop kesalahan
ta’zir adalah luas kerana semua bentuk kesalahan yang tidak tertakluk kepada
hukuman qisas dan hukuman hudud adalah tertakluk kepada hukuman ta’zir. Bentuk hukuman adalah berbagai-bagai dan tertakluk kepada budi bicara
pemerintah, badan perundangan atau hakim.
Ta’zir terbahagi
kepada dua iaitu:
- Kesalahan yang termasuk dalam
kategori kesalahan hudud tetapi hukuman hudud tidak dapat dilaksanakan kerana ia tidak
memenuhi syarat pelaksanaannya. Syeikul Islam Ibnu Taimiyyah menyebut:
Maksiat-maksiat yang tidak dikenakan hukuman had yang tertentu dan tidak
pula dikenakan kifarat adalah termasuk dalam ta’zir seperti orang yang
mencium lelaki atau wanita ajnabi, bercumbu-cumbuan, atau mencuri barang
yang tidak diletakkan di tempat yang wajar, atau barang yang dicuri tidak
cukup nisab.
- Kesalahan yang selain dari
kategori kesalahan hudud dan qisas. Ia meliputi semua bentuk kesalahan
samada kesalahan itu disebut dalam al-Quran dan Hadith atau tidak. Ia juga
mencakupi kesalahan terhadap hak Allah, terhadap hak manusia atau hak
kedua-duanya.
Sebahagian dari
kesalahan ta’zir disebut dalam al-Quran dan Sunnah, tetapi hukumannya tidak
dinyatakan. Al-Quran ada menyebut beberapa kesalahan tanpa menyebut hukumannya.
Contohnya kesalahan memakan makanan haram seperti bangkai, darah, daging babi
dan daging yang tidak disembelih secara sah[15], tidak menunaikan amanah atau melanggar kontrak serta tidak menjatuhkan
hukuman dengan adil[16], mengkhianati harta anak yatim[17], menipu dalam sukatan atau timbangan[18], mengenakan dan memakan riba[19], menyembunyikan keterangan atau bukti[20], membuat fitnah, menghina atau memburukkan nama seseorang[21], melakukan rasuah[22], berjudi dan menilik nasib[23] dan banyak lagi.
Sementara hukuman
ta’zir bagi kesalahan yang tidak terdapat dalam al-Quran atau Sunnah adalah
lebih luas kerana semua bentuk pelanggaran undang-undang yang dikuatkuasakan
untuk maslahah umum boleh dihukum secara taazir. Perkembangan hidup manusia
yang semakin kompleks menuntut agar pemerintah Islam sentiasa peka dengan
keperluan undang-undang untuk menjamin keharmonian dan kebahagiaan rakyat.
Semua kesalahan seperti yang melibatkan kesalahan lalu lintas, jenayah siber,
jenayah bio-teknologi, jenayah perdagangan, kesalahan yang melibatkan tempat
awam, kesalahan yang melibatkan alam sekitar dan hidupan liar dan banyak lagi
adalah termasuk di dalam kesalahan ta’zir.
Jenis-jenis
hukuman ta’zir adalah tidak terhad kerana ia bergantung kepada maslahah, bahkan
pemerintah, badan perundangan atau hakim boleh mengenakan apa sahaja hukum
dengan syarat ia setimpal dengan kesalahan dan menepati maslahah umum. Dalam
sejarah Islam terdapat beberapa hukuman yang pelik yang dilakukan oleh
pemerintah dan hakim. Contohnya Sayyidina Umar pernah menghitamkan muka orang
yang membuat kesaksian palsu dan orang itu dinaikkan atas binatang tunggangan
secara tebalik. Walau
bagaimanapun, hukuman yang biasa dijatuhi adalah seperti berikut:
- Mencela iaitu kepada orang yang
melakukan tindakan yang tidak sopan. Abu Zar pernah mengaibkan seseorang,
lantas Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya engkau ini masih ada pada
mu (saki-baki) Jahiliyyah”.[24]
- Membuat
pengisytiharan kepada orang ramai
- Mengasingkan
pesalah dari masyarakat seperti hukuman Rasulullah ke atas Kaab bin Malik,
Murarah bin al-Rabi’ dan Hilal bin Umayyah al-Wafiqi yang tidak menyertai
peperangan Tabuk.
- Amaran
atau ancaman
- Tahanan
atau penjara
- Pukulan
dengan rotan
- Merampas
harta benda
- Denda
dengan wang atau harta
- Buang
negeri
- Pemusnahan
barang-barang
- Hukuman
mati
- Hukuman
bakar
- Memecat
jawatan
6.8
Perbezaan dengan
undang-undang jenayah sivil
Undang-undang jenayah Islam mempunyai
kelebihan tersendiri berbanding undang-undang jenayah sivil yang kebanyakannya
datang dari negara Barat. Di Malaysia umpamanya undang-undang jenayah
kebanyakannya diperuntukkan di dalam Kanun Keseksaan (Akta 574) yang diceduk
dari Kanun Keseksaan India .
Kanun Keseksaan India ini
adalah sebenarnya berasal dari kaedah-kaedah perundangan Common Law England
yang dikumpulkan dan ditulis dalam bentuk akta atau Kanun. Selain Kanun
Keseksaan, undang-undang jenayah juga terdapat dalam akta-akta tertentu seperti
Akta Dadah Berbahaya, Akta Kastam 1967, Akta Pencegahan Rasuah 1997, Akta
Keselamatan Dalam Negeri 1957, Akta Rahsia Rasmi 1983 dan lain-lain. Sementara
prosedur jenayah pula diperuntukkan dalam Kanun Prosedur Jenayah (NMB. Bab 6),
Akta Keterangan dan akta-akta berkaitan mahkamah.
Oleh kerana sumber kedua-dua undang-undang
ini adalah berbeza maka terdapat beberapa perbezaan di antara undang-undang
jenayah Islam dan undang-undang jenayah sivil. Antara perbezaan di antara undang-undang jenayah Islam dan undang-undang
jenayah sivil adalah:
- Undang-undang Islam adalah dari
Allah sedangkan undang-undang sivil adalah ciptaan manusia. Allah yang
memiliki segala sifat kesempurnaan tentunya membuat undang-undang yang
terbaik dan paling sesuai untuk manusia. Bahkan manusia ini adalah ciptaan
Allah, maka Allah tentu Maha Mengetahui apakah undang-undang jenayah yang
sesuai dengan fitrah manusia. Undang-undang ciptaan manusia terdedah
dengan seribu satu kelemahan kerana ilmu dan kebolehan manusia adalah
terhad. Tambahan pula manusia sentiasa terpengaruh dengan keadaan
persekitaran, latar belakang keluarga, pendidikan, dorongan nafsu dan
hasutan syaitan. Kerana itulah undang-undang manusia sentasa berubah
umpamanya dahulu homoseksual dianggap sebagai satu jenayah, tetapi hari
ini ia tidak lagi dianggap satu kesalahan, bahkan ia diangkat sebagai satu
amalan yang sah melalui perkahwinan seperti yang diamalkan di negara-negara
tertentu.
- Undang-undang jenayah Islam
tidak terpisah dengan aspek aqidah iaitu keimanan kepada perkara ghaib.
Beriman dengan kebenaran dan kehebatan undang-undang jenayah Islam adalah
wajib kerana ia termaktub di dalam al-Quran dan Sunnah. Demikian juga
undang-undang Islam tidak memisahkan soal pembalasan di dunia dengan
pembalasan di akhirat. Unsur kepatuhan kepada Allah, konsep pembalasan di
akhirat, serta konsep dosa dan pahala mendorong rakyat menjauhi jenayah.
Ini kerana mereka bukan sahaja takut kepada hukuman di dunia bahkan mereka
lebih takut hukuman di akhirat yang lebih dahsyat dan lebih lama. Oleh
yang demikian mereka akan mengelakkan diri dari melakukan jenayah dengan
bersungguh-sungguh walau pun jenayah itu boleh dilakukan di luar pengetahuan
penguatkuasa undang-undang. Secara tidak langsung ia dapat mengurangkan
kadar jenayah. Begitu juga bagi yang terlanjur melakukan jenayah, mereka
akan lebih bersedia untuk tampil menyerahkan diri mereka untuk dihukum
dengan undang-undang Islam demi untuk mengelakkan hukuman di akhirat.
Inilah yang berlaku pada zaman Rasulullah, dan Khulafa’ al-Rasyidin.
Berbeza dengan undang-undang sivil yang langsung tidak ada hubungan dengan
iman atau aqidah. Keberkesanan undang-undang sivi bergantung sepenuhnya
kepada kekerasan undang-undang, penguatkuasaan dan pengawalan pemerintah.
- Ruang lingkup jenayah atau
kesalahan dalam Islam adalah lebih luas iaitu mencakupi kesalahan yang
bersabit hak Allah, hak manusia serta hak Allah bersama-sama hak manusia.
Ini bermakna ia meliputi berbagai bentuk kesalahan seperti yang berkaitan
dengan kepercayaan atau keimanan, umpamanya hukuman ke atas mereka yang
murtad. Undang-undang Islam juga menyentuh hukuman ke atas kesalahan
berkaitan ibadat seperti mereka yang meninggalkan solat, solat Jumaat,
puasa pada bulan Ramadhan dan haji. Undang-undang jenayah Islam juga amat
menitik beratkan soal akhlak seperti hukuman kepada mereka yang berzina,
berkhalwat, berjudi dan minum arak. Berbeza dengan hukuman jenayah sivil
yang tidak menganggap sesetengah jenayah seperti murtad, zina,
meninggalkan solat, minum arak dan judi sebagai satu jenayah. Ini kerana
soal unsur-unsur iman, ibadat dan akhlak tidak menjadi perkiraan yang
penting bagi penggubal undang-undang ini.
- Undang-undang jenayah Islam mengutamakan
aspek pencegahan melalui kaedah yang unik dan amat menarik. Contohnya
hukuman yang terdapat di dalam undang-undang Islam seperti sebat dan rejam
bagi penzina dilihat sebagai berat dan menggerunkan oleh sesetengah pihak.
Ini menjadikan rakyat takut untuk melakukan jenayah zina. Sedangkan
pensabitannya adalah sukar kerana syarat-syarat untuk mensabitkan hukuman
adalah amat ketat. Umpamanya ia memerlukan empat saksi leleki yang tidak
fasik yang melihat secara jelas apa yang berlaku. Ini menjadikan jumlah
sebenar yang dikenakan hukuman yang dianggap berat ini adalah sedikit.
Jika zina tidak dapat dibuktikan, mereka mungkin dikenakan hukuman ta’zir
yang lebih ringan. Bahkah pada zaman Rasulullah s.a.w. dan Khulafa
al-Rasyidin, hukuman hudud seperti zina kebanyakannya disabitkan melalui iqrar
atau pengakuan bukan melalui empat orang saksi kesaksian. Begitu juga
dalam Islam terdapat hukum yang berbentuk pencegahan umpamanya pengharaman
berdua-duaan bagi lelaki dan wanita ajnabi bertujuan untuk mengelakkan
zina, pengharaman arak untuk mengelakkan jenayah yang lebih besar seperti
membunuh dan lain-lain. Konsep pencegahan begini tidak diambil berat oleh
undang-undang jenayah sivil, kerana ia lebih menumpukan kepada kepada
aspek menghukum dan membalas.
- Undang-undang jenayah Islam
tidak dapat dipisahkan dari konsep menyeru kepada kebaikan dan mencegah
perbuatan munkar (al-amr bil makruf wa al nahyi anil munkar).
Konsep ini banyak membantu mengurangkan jenayah. Islam bukan sahaja
mengarahkan kejahatan diperangi bahkan menyeru agar kebaikan
disebarluaskan. Mereka yang biasa dengan amalan kebaikan dan ibadat akan
terhindar dari melakukan kemunkaran dan jenayah. Umpannya ibadat solat
yang disebut oleh Allah sebagai ibadat yang dapat mencegah munkar. Ibadah
puasa pula disebut oleh Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam sebagai
amalan yang dapat mengekang hawa nafsu syahwat. Begitu juga dengan amalan
makruf yang lain. Konsep al-amr bil makruf wa al nahyi anil munkar
ini mengajak seluruh rakyat terutamanya umat Islam untuk bersama-sama
membenteras jenayah. Bahkan, mereka juga dibenarkan untuk membuat
tangkapan jika mempunyai asas kukuh. Kewujudan Badan Hisbah selaku badan
rasmi yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk melaksanakan konsep al-amr
bil makruf wa al nahyi anil munkar ini juga dapat membantu
mengurangkan jenayah. Dengan cara ini para penjenayah akan lebih
berhati-hati dalam segala tindakan mereka. Konsep ini tidak ada dalam
undang-undang jenayah sivil. Pihak penguatkuasa seperti polis biasanya
akan hanya mengambil tindakan selepas terdapat laporan berkaitan jenayah
dibuat.
- Undang-undang jenayah Islam
amat berhati-hati dalam soal mensabitkan seseorang dengan hukuman jenayah.
Umpamanya dalam kes hudud, pensabitannya adalah amat berat. Contohnya,
bagi kes kecurian, harta yang dicuri itu mesti disimpan ditempat yang
sesuai, dan tidak berlaku masalah yang mendesak seperti perang, kebuluran
dan mala petaka. Begitu juga dalam kes zina yang disabitkan dengan iqrar
atu kesaksian oleh emapat lelaki yang melihat kejadian secara jelas ibarat
melihat timba masuk ke dalam perigi. Jika gagal membawa empat saksi, orang
yang yang membuat tuduhan itu pula akan didakwa melakukan kesalahan qazaf.
Syarat saksi dalam undang-undang Islam pula amat ketat. Seseorang saksi
mestilah adil iaitu tidak fasik. Terdapat proses penapisan saksi yang
disebut sebagai ‘tazkiyah al-syuhud’. Jika didapati saksi itu
pernah melakukan dosa besar selalu melakukan kejahatan mempunyai akhlak
yang keji, maka kesaksiannya boleh dipertikai. Dalam undang-undang jenayah
sivil, soal akhlak dan perangai saksi tidak diambil kira dalam menentukan
kesahihan keterangannya.
- Undang-undang jenayah Islam
tidak membenarkan pemerintah menahan seseorang tanpa dibawa kemuka
pengadilan dan didakwa menurut prosedur yang sah. Islam menjunjung tinggi
konsep bahawa ‘pada asalnya seseorang itu tidak bersalah’ (al-aslu
bara’ah al-zimmah). Tahanan tanpa bicara dianggap satu kezaliman dalam
Islam walau dengan apa alasan sekali pun. Jika seseorang itu dikatakan
melakukan jenayah, maka perkara jenayah itu perlu dibuktikan oleh pendakwa
di hadapan hakim di mahkamah. Beban bukti terletak pada pendakwa. Jika
tiada bukti bahawa tertuduh itu melakukan jenayah, maka tertuduh itu perlu
dilepaskan dan dia bebas dari tuduhan itu. Dalam undang-undang jenayah
sivi, terdapat peruntukan yang membenarkan tahanan tanpa bicara yang
disebut sebagai tahanan pencegahan atau preventive detention.
Contohnya Akta Keselamatan Dalam Negeri membenarkan seseorang yang
disyakki menjejaskan keselamatan awam ditahan selama 60 hari tanpa bicara
untuk siasatan. Seseorang yang pada pendapat Menteri Dalam Negeri boleh
menjejaskan keselamatan awam pula boleh ditahan selama dua tahun. Mereka
boleh ditahan tanpa dibicara di mana-mana tribunal atau mahkamah.
- Undang-undang Islam
memperuntukkan pelbagai bentuk hukuman yang mempunyai kesan yang mendalam.
Bagi hukuman hudud terdapat hukuman rejam sampai mati, sebatan, hukuman
mati, potong tangan. Potong kaki, salib, dan buang negeri. Bagi kesalahan
qisas, terdapat hukuman qisas iaitu balasan yang sama dengan jenayah iaitu
nyawa dengan nyawa, mata dengan mata, telinga dengan telinga dan
seterusnya, serta hukuman diyat iaitu gantirugi dengan kadar yang berbeza.
Hukuman takzir pula amat luas dan boleh dikenakan mengikut maslahah,
keperluan dan kebijaksanaan pemerintah, badan perundangan serta hakim.
Sementara dalam undang-undang sivil, hukumannya yang utama hanyalah
hukuman mati, penjara, sebat dan denda. Walau pun terdapat hukuman lain
seperi jaminan perkelakuan baik, gantirugi, dan arahan untuk remaja,
hukuman yang utama adalah hukuman mati, penjara, denda dan rotan. Di
antara keempat-empat hukuman ini pula hukuman yang paling banyak adalah
hukuman penjara. Boleh dikatakan hampir semua bentuk kesalahan jenayah
boleh dihukum dengan hukuman penjara. Kesalahan-kesalahan utama dan berat
seperti membunuh, rogol, menculik, merompak dan seumpamanya boleh dihukum
dengan hukuman penjara. Begitu juga dengan kesalahan kecil seperti
kesalahan lalu-lintas, kesalahan berkaitan pihak berkuasa tempatan dan
sebagainya. Sedangkan penjara boleh
membawa kepada berbagai keburukan seperti ia boleh menjadi tempat latihan
jenayah di samping pusat pengedaran dadah dan perbuatan tidak bermoral.
Penjara juga menyebabkan isteri, anak-anak dan keluarga terpaksa
menanggung malu dan beban ekonomi akibat dari kesalahan penjenayah. Mereka
yang keluar dari penjara biasanya disisihkan oleh masyarakat dan ada yang
kembali melakukan jenayah.
- Perbezaan terakhir iailah dari
sudut keberkatan. Keberkatan adalah satu perkara yang tidak dapat dilihat
oleh pancaindera tetapi ia terbukti melalui janji Allah dan Rasulnya serta
peristiwa yang berlaku. Allah menjamin keberkatan dengan pelaksanaan hukum
Islam termasuk undang-undang jenayah. Pelaksanaan undang-undang Islam
pasti dapat mengurangkan kadar jenayah dan mewujudkan keharmonian di
kalangan masyarakat. Berbeza dengan undang-undang sivil ciptaan manusia
yang dianggap bertentangan dengan undang-undang Islam. Ia gagal
menimbulkan rasa takut dan gerun walau pun hukuman yang dikenakan adalah
berat. Umpamanya hukuman mati mandatori bagi kesalahan mengedar dadah
tidak berjaya mengurangkan jenayah berkenaan. Begitu juga
dengan kesalahan jenayah yang lain.
6.9
Pelaksanaan undang-undang jenayah Islam
Undang-undang jenayah Islam adalah
undang-undang yang sesuai untuk semua masyarakat pada semua zaman. Ia juga undang-undang undang-undang yang sesuai dengan fitrah kejadian
manusia. Apa yang lebih penting undang-undang jenayah Islam wajib diamalkan
oleh mereka yang beriman. Antara dalil yang menunjukkan kewajipan tersebut
adalah ayat-ayat Al-Quran berikut:
1)Dan hendaklah kamu berhukum antara manusia dengan hukum yang diturunkan
oleh Allah dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kamu, dan berhati-hatilah
kamu terhadap mereka kalau-kalau mereka menggelincirkan kamu daripada
sebahagian dari apa yang telah Allah turunkan kepadamu. [25]
2)Sesungguhnya kami telah turunkan kepada kamu (ya Muhammad s.a.w.) akan
kitab (al-Quran) dengan sebenarnya supaya kamu menghukum manusia dengan apa
yang telah dinyatakan oleh Allah maka janganlah kamu menjadi pembela kepada
orang-orang yang khianat.[26]
Terdapat banyak
lagi ayat al-Quran dan Sunnah yang menunjukkan kewajipan pelaksanaan
undang-undang jenayah Islam iaitu qisas, hudud dan ta’zir ini. Hukum ini berkekalan
sampai hari kiamat. Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam, Khulafa al-Rasyidin
dan para khalifah berikutnya melaksanakan undang-undang ini, sehinggalah
jatuhnya kerajaan atau khilafah Islam. Malah kerajaan empayar Melaka dan
negeri-negeri lain juga pernah melaksanakan undang-undang jenayah Islam ini.
Tiada siapa yang berhak memansuhkan hukuman ini. Ada yang mengatakan Sayyidina
Umar pernah memansuhkan hukuman potong tangan ke atas pencuri pada tahun
kelaparan. Dakwaan ini adalah satu fitnah yang besar ke atas sahabat yang
dijamin syurga ini. Apa yang berlaku ialah pencuri tidak dihukum kerana tiada
keterangan yang mencukupi untuk disabitkan bersalah.[27] Hadith-hadith yang mengatakan Sayyidina Umar menangguhkan pelaksanaan
hukum potong tangan bagi pencuri pada tahun kelaparan adalah hadis daif.[28]
Ada yang
mengatakan pelaksanaan hukum jenayah Islam perlu ditangguhkan untuk mengelakkan
tekanan ekonomi akibat ketiadaan pelabur asing. Alasan ini tidak berasas kerana
pelaksanaan hukum Islam dibuat secara adil mengikut kehendak Allah. Hasil dari
pelaksanaan hukum Islam negara akan menjadi aman dan tenteram serta jenayah
dapat dikurangkan pada tahap yang sangat minimum. Perkembangan ini tentunya
akan menambahkan lagi tarikan pelabur untuk melabur di dalam negara pengamal
undang-undang jenayah Islam ini. Tambahan pula pelabur yang datang tidak perlu
takut kerana mereka datang bukan untuk melakukan jenayah tetapi untuk menanam
modal.
Terdapat juga
pihak yang ingin mengelakkan dari pelaksanaan undang-undang jenayah Islam
dengan alasan bahawa keadaan rakyat yang belum menghayati Islam sepenuhnya
serta banyaknya perkara munkar, menjadikan undang-undang Islam tidak sesuai
untuk dilaksanakan. Pelaksanaan undang-undang Islam tidak tertakluk kepada
syarat bahawa semua rakyat telah menghayati Islam terlebih dahulu. Pelaksanaan
undang-undang jenayah Islam adalah bertujuan untuk menghapuskan atau
mengurangkan kadar jenayah. Ia sesuai dilaksanakan dalam semua keadaan.
Undang-undang jenayah yang ada pada hari ini terbukti gagal untuk menghapuskan
jenayah. Fakta menunjukkan bahawa purata kadar peningkatan jenayah di Malaysia
bermula dari tahun 1994-1998 telah menjangkau sebanyak 9.5% setahun sebagaimana
yang dilaporkan oleh Polis DiRaja Malaysia. Keadaan ini jauh berbeza dengan kadar
pertumbuhan penduduk Malaysia sekitar 2.53% sahaja sebagaimana yang dilaporkan
oleh Jabatan Perangkaan Malaysia. Jika perkembangan ini dibiarkan berterusan,
keselamatan rakyat dan keamanan negara semakin lama semakin terancam. Bagi mengatasi masalah ini, undang-undang
jenayah Islam perlu kembali dikuatkuasakan sebagaimana yang pernah diamalkan
oleh Empayar Melaka dan negeri-negeri Melayu. Sepatutnya situasi rakyat yang
tidak menghayati Islam sepenuhnya dan banyaknya munkar menjadi faktor pendorong
untuk menguatkuasakan undang-undang jenayah Islam, bukannya faktor untuk tidak
melaksanakannya seperti yang didakwa oleh sesetengan pihak. Jika kita ingin
menunggu seluruh masyarakat menjadi ‘baik’ semuanya tanpa pelaksanaan
undang-undang jenayah Islam, sehingga kiamat pun kita tidak akan berjaya. Ini
kerana undang-undang jenayah Islam adalah pelengkap kepada proses islah
atau tajdid iaitu proses untuk merubah masyarakat ke arah kebaikan.
Usaha pendidikan, pembangunan institusi keluarga, pembangunan sosial dan dakwah
tidak akan berjaya sepenuhnya tanpa penguatkuasaan undang-undang jenayah Islam
seperti yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.
Di samping itu,
terdapat juga suara-suara yang mengatakan bahawa undang-undang jenayah Islam
tidak dapat dikuatkuasakan kerana rakyat masih jahil dengan undang-undang
tersebut. Islam sebenarnya tidak mensyaratkan semua rakyat memahami sesuatu
undang-undang sebelum pelaksanaannya. Bahkan dalam mana-mana sistem perundangan
dalam dunia tidak terdapat Parlimen atau Badan Perundangan yang mensyaratkan
kefahaman rakyat sebelum sesuatu undang-undang diluluskan. Di Malaysia sahaja
terdapat lebih kurang 600 akta dan beribu-ribu undang-undang kecil serta
bermacam-macam peraturan. Tidak ramai rakyat memahami kesemua undang-undang
tersebut. Parlimen tetap meluluskan semua undang-undang walau pun ia belum
difahami sepenuhnya oleh rakyat. Undang-undang jenayah Islam seperti hudud,
qisas dan ta’zir sebenarnya undang-undang yang sedia diketahui oleh rakyat
terutamanya umat Islam kerana ia terdapat di dalam Al-Quran dan Hadith yang
menjadi bacaan harian umat Islam. Ia juga diajar di masjid-masjid dan
surau-surau. Terdapat banyak buku dalam pelbagai bahasa yang menghuraikan
tentang hukum jenayah Islam ini. Jika ada yang belum memahaminya sekali pun ia
boleh diketahui dan difahami dengan mudah. Oleh yang demikian tiada sebab umat
Islam menolak pelaksanaan undang-undang jenayah Islam kerana alasan kejahilan
masyarakat.
Undang-undang
jenayah Islam ini sesuai untuk semua masyarakat. Namun begitu ada yang
menyatakan undang-undang ini tidak sesuai dijalankan di sebuah negara yang
mempunyai masyarakat berbilang kaum. Sebenarnya ini bukan satu alasan yang
kukuh kerana kerajaan Islam yang dipimpin oleh Rasulullah di Madinah juga
adalah masyarakat berbilang kaum dan agama yang turut didiami oleh orang Yahudi
di samping umat Islam. Al-Qurtubi menjelaskan bahawa terdapat perbezaan
pendapat ulama berkaitan kedudukan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam ke
atas bukan Islam. Sebahagian ulama seperti Imam Malik dan al-Syafie berpendapat
bahawa mereka diberi pilihan samada mahu dihukum dengan hukum jenayah Islam
atau tidak.[29] Jika pandangan ini diambil, tidak timbul soal masyarakat berbilang kaum
dan agama sebagai penghalang kepada pelaksanaan undang-undang jenayah Islam.
Jika mereka tidak mahu memilih undang-undang jenayah Islam mereka boleh diadili
dan dihukum mengikut undang-undang yang sedia ada seperti Kanun Keseksaan.
Tegasnya
undang-undang jenayah Islam adalah undang-undang yang dikurniakan kepada
manusia sebagai rahmat dari Allah. Undang-undang ini sesuai dengan naluri
manusia yang begitu kompleks dan sukar dijangkakan. Pelaksanaan undang-undang
Islam akan membawa kejayaan bukan sahaja di dunia bahkan juga kejayaan di
akhirat.
[1]
Al-Mawardi, Al-Ahkam al-Sutaniyyah, ms.192
[2]
Anwarullah, Criminal Law of Islam, A.S.Noordeen, Kuala Lumpur , 1997, ms.3-4
[3] Surah
al-Baqarah:178-179
[4] Abdul
Ghani Azmi b. Idris, Mengenal Qanun Jenayah Islam, Al-Hidayah Publisher,
Kuala Lumpur, 1997, ms. 187
[5] Abdul
Ghani Azmi b. Idris, Mengenal Qanun Jenayah Islam, ms. 194
[6] Surah an-Nur: 2
[7] Hadith Muttafaq ‘alaihi
[8] Surah al-Nur:4
[9] Surah al-Ma ‘idah: 38
[10] Muttafaq ‘alaihi
[11] Abdul Ghani Azmi b. Idris, Mengenal
Qanun Jenayah Islam, ms. 56
[12] Riwayat Bukhari dan Abu Dawud
[13] Hadith Muttafaq ‘alaihi
[14] Riwayat Ahmad
[15] Surah al-Baqarah:173
[16] Surah al-Nisa’:58
[17] Surah
al-Nisa’:2
[18] Surah
al-Mutaffifin: 3
[19] Surah
al-Baqarah:275
[20] Surah
al-Hajj: 30
[21] Surah
al-Hujurat: 11
[22] Surah
al-Baqarah:188
[23] Surah
al-Ma’idah: 90
[24] Maksud
hadith riwayat al-Bukhari
[25] Surah
al-Maidah:29
[26] Surah
al-Nisa’:105
[27] Abdul
Ghani Azmi b. Idris, Mengenal Qanun Jenayah Islam, ms. 263
[28] Abdul
Ghani Azmi b. Idris, Mengenal Qanun Jenayah Islam, ms. 264
syukran for this information. ^^
ReplyDeletereview melalui ape maklumat ni?
ReplyDelete